понеділок, 2 березня 2015 р.

Опис досвіду роботи

Сокальської ЗШ І-ІП ст. №5   Лисяк Ірини Віталіївни
        Нові виклики цивілізації, неминучі і швидкі зміни, які відбуваються в сучасному світі, а, відповідно, і в усіх сферах життєдіяльності людини (економічній, політичній, соціальній,  культурній) свідчать про те, що майбутнє залежить не тільки від того, чи зможе людина адаптуватися і жити в нових умовах, а й від того, чи зможе вона стати творцем свого життя і суспільства.
   
Упродовж шести років працюю над проблемою «Ігрові  технології  навчання  на  уроках  англійської  мови як засіб розвитку комунікативних навичок учнів».
    На мою думку, вивчення іноземної мови потребує значних зусиль з боку учнів, формує такі якості як працьовитість, наполегливість, увагу, самостійність, допитливість.
   Завдання як вчителя англійської мови бачу в тому, щоб навчити учнів володіти іноземною мовою як засобом спілкування, уміти користуватися нею в усній та письмовій формах, підтримувати розмову, мати бажання ділитися навичками, обмінюватися поглядами, висловлювати свою думку.
     У своїй діяльності постійно шукаю резерви  підвищення якості та ефективності навчання мови. Вважаю, що  одним з найбільш ефективних прийомів реалізації комунікативного принципу в навчанні англійської мови є гра. Вибір теми мого досвіду зумовлено тим фактом, що всі  можливості гри ще не вивчені. Тому тут широке поле для творчості, а отже, для новизни. Гра, як відомо , підвищує якість навчання. Учні невимушено використовують свій запас знань, умінь і навичок. Часто гра несе в  собі елемент раптовості, з  яким   інколи учні стикаються в процесі реального спілкування.
     На мою  думку,  гра на уроці іноземної мови допомагає  спілкуванню, сприяє передачі й накопиченню досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок учня, пам'яті, мислення, уяви, емоцій,  а також формуванню таких рис, як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність.
    Актуальність методичної проблеми полягає у формуванні і розвитку особистісних якостей учнів, розвитку комунікативних навичок учнів, навчанні учнів володіти іноземною мовою як засобом спілкування,  що дозволяє легко адаптуватися до соціального середовища і гармонійно його розвивати.
           Реалізуючи  проблему «Ігрові  технології  навчання  на  уроках  англійської  мови як засіб розвитку комунікативних навичок учнів»,  опрацювала  методичну  та  педагогічну літературу, та  зауважила, що  з моменту свого виникнення гра є основною формою відтворення реальних життєвих ситуацій, сприяє виробленню необхідних людських рис, якостей, навичок, звичок, розвитку зді­бностей. Так, у давніх Афінах (VIIV ст. до н. е,) процес виховання й навчання здійснювався в ду­сі змагань: діти постійно змагалися у  танцях, музиці, малюванні, самостверджувались і відшліфовували свої кращі якості. У Західній Європі в епоху Відродження й Реформації Кампанелла й Ф. Рабле пропагували принцип ігрового навчання, коли  учні в грі опановують основи на­ук. У XVXVII ст. Я. А. Коменський закликав усі «школи-майстерні» перетворити на місця ігор. На його думку, навчання в будь-якій школі може стати універсальною грою, яка відповідає віку кожного учня. У своїх працях гру як особливу форму на­вчання рекомендували Ж. Ж Руссо й Ф. Фрабель.
      Працюючи  над  проблемою, спираючись  на  досвід  учених, розробила  систему  ігрової   діяльності  на  уроках  англійської  мови. Я  переконана,  що  на  початковому  етапі  дуже  важливо  закласти  основу  для  подальшого  розвитку  навичок  говоріння,  читання,  аудіювання  та  письма. Для  створення  на  уроці  сприятливого  психологічного  клімату  й  активності  дітей  я  використовую  різноманітні  ігри  з  матеріалами   та  звуками, фонетичними, орфографічними,  лексичними,  граматичними .
      Наприклад,  у  4 класі  ми  займаємося  пошуком  загублених  літер  алфавіту,  проводимо  конкурс на  кращого  знавця  літер,  граємо гру
«Професор  АВС», команди  змагаються  на  вміння  писати  літери.
Для  засвоєння  фонетики  та  вдосконалення  фонетичних  навичок    використовую  фонетичну  гру  «Хто правильно прочитає?».
     Метою  цієї   гри  є  формування навичок вимови зв'язного висловлювання або тексту.
    На дошці записую   невеликий вірш або уривки з нього (лічилки: скоромовки).
                  Parrot  Peter  picked  a  peck  of  pickled  peppers.
    Під  час  гри  читаю  і пояснюю  значення слів, звертаю  увагу на труднощі вимови окремих звуків. Учні кілька разів перечитують скоромовку. Після цього дається 2—3 хв. для вивчення напам'ять. Текст на дошці закриваєть­ся, і учні повинні прочитати його напам'ять.
    Від кожної команди виходять по двоє-троє читачів. За безпомилкове  читання нараховують бали; за кожну помилку знімають 1 бал. Перемагає  команда, яка набирає більше балів.
      Для  засвоєння   орфографії  слів, розвитку  та  вдосконалення орфографічних  навичок    використовую гру «Постав букву».
     Метою  цієї  гри  є  перевірка засвоєння орфографії при вивченні лексичного  матеріалу.
 Створюю  дві команди. Дошка поділена на дві частини. Для  команд записано слова, в кожному з яких пропущена буква. Представники  команд по черзі виходять до дошки, вставляють пропущену букву  і читають слово.
     Великий  інтерес  в  учнів  викликають  кросворди  та  різноманітна ігрова  діяльність, пов’язана  з  лексикою. Улюбленою  грою лексичного  характеру  в  моїх  учнів є гра «Числівник».
    Метою  цієї  гри  є закріплення кількісних і порядкових числівників.
У  грі участь  беруть  дві команди. Я  називаю  кількісні або порядкові числівники. Перша команда повинна назвати попереднє число , друга — наступне (відповідно кількісний або порядковий числівник). За  кожну помилку — штрафний бал. Виграє команда, яка одержить меншу  кількість штрафних балів.
     Досвід  показує, що  не  можливо  засвоїти  мовний  матеріал,  не вивчаючи   граматичний  матеріал. Тому  засвоєння  граматичного  матеріалу  широко  практикую  на  середньому  етапі ( 5-9кл.) Для  засвоєння  граматичного  матеріалу  учні  полюбляють  гру
« Лови  помилку».
   На дошці  на­вмисне роблю  помилки. Звичайно, спочатку учнів треба попередити про це,  а після кількох уроків використання цієї гри можна робити помилки без попередження. Треба привчати дітей негайно реа­гувати на помилку. Результат буде, якщо вчи­тель робить велику перерву у використанні цієї гри,тоді діти забувають про пильність, але найуважніші  все одно вловлюють неточність.
   Простежимо  можливості  та  доцільність   використання  рольових  ігор як  елементів  комунікативного  та  особистісно   орієнтованого  підходу  на  прикладі  теми «Концерт  улюбленої  музичної  групи».
   Гра  розрахована  на  два  рівні  володіння  мовленнєвими  уміннями  та  навичками  й  парну  роботу.  Учням  роздаються  картки і,  ознайомившись  із  завданням,  вони  розігрують  свої ролі.
       У  ході  спостережень за учнями  8 класу Сокальської ЗШ І-ІІІст.№5
під  час  проведення   гри було  помічено,  що учні  активно  включилися  у  спілкування та  обігрування ролей.  Ними  було  використано  максимальну  кількість мовленнєвих засобів  та  лексичних  одиниць,  засвоєних  на  попередніх  заняттях  за  темою. У  класі  є  група  учнів(3 дітей)  з  підвищеним  рівнем тривожності  особистості,  які  під  час  попередніх  занять   боялися  виходити  до  дошки  і  відповідати  на  запитання,  але  під  час  гри  вони  працювали  на  рівні  з  усіма  іншими  учнями.
   У  процесі  роботи  зустрічаються  певні  проблеми  і  труднощі,  які  стараюся  по мірі  можливості  успішно  вирішувати.
  На  початковому  етапі  вивчення  іноземної  мови  деякі  учні  мають  труднощі  із  запам’ятовуванням  лексики,  граматичних  правил  тощо.
   Тому  саме  з  метою  активного  засвоєння  знань  я  намагаюся  перетворити  заучування  матеріалу  на  захопливу  гру. Зауважила,  що  на  середньому  етапі  навчання  деякі  учні  втрачають  мотивацію  до  навчання  іноземної  мови.  Щоб  уникнути  цього  стараюся  зацікавити  учнів,  запрошуючи  на  уроки  іноземних  гостей  і  даючи  можливість  учням  спілкуватися  англійською  мовою. Нещодавно  у  нашій  школі  відбулася  зустріч  з Лукомськими, які  завітали  до  нас  з  Англії  та  Австралії.
   Важливою  складовою  своєї  роботи  вважаю  проведення  позакласних  заходів,  які  допомагають  розвиткові  творчої  особистості учня, є можливістю  проявити  свою  індивідуальність. Згідно  плану  роботи  школи проводжу  тиждень  англійської  мови .   Для   його  проведення  залучаю  учнів  усіх  класів.  Для  початкових  класів -  це інсценізації  казок, відгадування  загадок, ребусів, кросвордів. Для  учнів  середньої  ланки  проводжу  конкурси,  ігри, олімпіади,  вікторини.  Старшокласники  готують  стінгазети,  усні  журнали,  виставки,  вікторини,  вечори.
    Таким  чином,  працюючи  з  дітьми  різного  віку, дійшла  висновку, що  саме  гра  розвиває  здатність  школярів  вільно  володіти  мовою,  додає  навчальному  спілкуванню  комунікативної  спрямованості  та  зміцнює  мотивацію   навчання.
    Результативністю  своєї  роботи  вважаю  те, що  в  учнів  зріс  інтерес  до  вивчення  предмету,  вони  легко  спілкуються  не  тільки  на  уроках,  а  й  в  інших  життєвих  ситуаціях.  Активними є  діти  під  час  проведення  позакласних  заходів  та  конкурсів. Зокрема,  при  проведенні   Міжнародного  конкурсу «Гринвіч»  15  учнів  стали  призерами  та  переможцями.

    Я  вважаю,  що  особистий  приклад  вчителя  є  найважливішим  стимулом  до  виховання,  зацікавлення   учнів  предметом.  Том, при  проведенні   позакласних   заходів  виступаю  не   тільки як  організатор, а  й  як  учасник  виступів.   Часто  виконую  роль  перекладача  при  відвідуванні  школи  іноземцями,  а  також  при  проведенні  акцій  благодійним  фондом «Джерело»  в  місті  Сокалі.  

Немає коментарів:

Дописати коментар